Vad ger oss rätten?

Usch vad arg och ledsen jag blir när jag läser om hur folk vräker ur sig saker mot varandra. Oftast över internet där du är skyddad (vad du tror iaf). Hur kan man säga kränkande saker till en annan människa, helt utan anledning. Vad ger mig rätten att skriva/skrika glåpord till någon? Vad ger mig rätten att kalla en annan människa tjock, ful eller misslyckad? Vad har jag för vinning av att kränka en annan människa helt oprovocerat? Får man högre självkänsla själv? Förstår inte människor att dom sårar folk?! Ibland tappar jag tron på mänskligheten, jag hoppas att det jag läser och hör inte är sant, men tyvärr är det så.. Det spelar väl ingen roll för mig om en annan människa är tjock, smal, kort, svart, vit eller något annat? Det är inte min sak, det som spelar roll är vart man har hjärtat och hur man beter sig mot sina medmänniskor. Jag har vänner av alla dess sorter, ingen är mindre värd för att den väger mer än mig eller för att den har en konstig frisyr. För mig är det viktigaste att dom är en bra vän, en bra människa med en god insida. 

Hur ska man kunna lära våra barn vad som är rätt eller fel när inte ens dom vuxna vet det?



Som dom säger, döm ingen förrens du gått i deras skor.  (Nånting i den stilen). 


Kommentarer
Petra

håller med dig

2014-07-08 @ 16:20:47
URL: http://brunetpetra.blogg.se
Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Världen är en hård plats. Jag förstår inte heller hur folk kan vara så elaka mot varandra som de är:(

2014-07-08 @ 18:29:41
URL: http://sessie.se
Ninni - Vimsiga mamman

Bra skrivet

2014-07-09 @ 20:23:50
URL: http://ninnzan.se/
Sara

Håller med! Är less på människor som så lätt kan döma andra utan att ha en aning om hur det egentligen är, eller hur en människa bara kan vara ute efter att såra och göra illa andra. Kan fortfarande inte förstå det. :/

2014-07-09 @ 23:05:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0