Jag kan bli så less

Jag finner det ganska lustigt att folk faktiskt inte förstår att vi väljer att för det mesta hålla oss hemma och rynkar på näsan när vi säger att dom får hälsa på men får lämna barnen hemma. Det går influensa så det bara sjunger om det, så även andra sjukdomar så som magsjuka. Vi har en prematurbebis hemma som snart är tre månader okorrigerat men är lika stor som en nyfödd.
 
För mig är det en självklarhet att inte vistas bland andra små barn, speciellt dom som går på dagis.. För tänk om Lilly skulle bli sjuk och få exempelvis RS-virus pågrund av att vi varit bland dagisbarn som smittat henne, tänk om vi skulle hamna på sjukhus igen. usch, nä det är ingenting jag skulle utsätta henne för i onödan. Hon har inte ut något av att träffa andra små barn, hon är trots allt bara tre månader gammal så det är ingen förlust för henne..
 
Jag har tänkt hålla henne isolerad från andra små barn hela februari, mest troligt hela mars också och efter det brukar influensan minska och man behöver inte vara lika rädd. Då har hon även blivit lite äldre, men det innebär inte att vi kommer vara bland snoriga dagisbarn ändå. Dom kommer jag undvika så länge som det bara går och det bekommer mig inte om andra föräldrar tycker att jag är överbeskyddande, tycker dom det så har dom aldrig sett sitt barn ligga kopplad med slangar och man har bara hoppats att allting kommer gå bra och att man får komma hem och vara en familj. För det är så det är, efter att ha sett Lilly på sjukhuset med alla slangar, dåliga provsvar och blivit stucken tiotal gånger varje dag, då är man extra försiktig och bryr sig bara om vad som är bäst för henne, Det spelar ingen roll om jag håller på att klättra på väggarna hemma för att jag ibland knappt är utanför dörren, det är det värt så länge hon får vara frisk.
 
 
Jag har hört alla versioner nu tror jag
"det är bra att utsätta dom för lite bakterier", låt mig förklara att hon utsätts för bakterier varje dag, hon är trots allt bland vuxna människor, hon följer med mig och handlar, varför ska jag medvetet utsätta hon för ännu mer saker som kan vara en fara för henne när hon inte behöver?
"Hon kommer ju bli sjuk förr eller senare", ja desto senare, desto bättre. 
Det finns hur många saker som jag fått höra, det finns verkligen människor som inte kan förstå vårat val. Vi har gjort valet av en anledning, inte för att jävlas med folk.


Kommentarer
My - mamma till Milou

Jag tycker inte du ska behöva försvara dig, det är sorgligt att inte andra kan acceptera ens val. Jag tycker dock att det är bra att du skriver ett inlägg. För anledningen till att en del ifrågasätter måste ju vara att de inte förstår? De förstår inte att ett litet virus för oss kan innebära döden för en liten bebis. Men nu kanske några fler inser det efter ditt inlägg :) stå på dig!

2013-02-11 @ 09:18:16
URL: http://myjernkrok.blogg.se
Natalie - Liten i magen <3

Stå på dig kära du! Ville inte skriva om det i bloggen men en av dessa små bebisar som föddes nu under vintern i vår släkt dog av RS-viruset bara för någon vecka sedan! :(" Så nej ni kan inte vara nog försiktiga nu i början! Så stå på dig <3

2013-02-11 @ 09:53:50
URL: http://www.liten2013.wordpress.com
Johanna

Du och Andreas är de enda som vet vad Lilly mår bäst utav. Och jag kan inte förstå varför andra tror de vet bättre!

2013-02-11 @ 09:53:59
URL: http://johanaj.blogg.se
Lisa

Att folk inte har bättre för sig! Tycker du är en mycket bra mamma som sätter Lillys bästa framför allt annat. Fastän man sluppit se sitt barn uppkopplat i slangar och annat elände så är jag då nog "överbeskyddande" om nu folk vill kalla det så. Stå på dig, som du säger så har ju Lilly inget ut av att träffa andra barn ännu...

2013-02-11 @ 10:03:30
URL: http://Wisteria.blogg.se
Mamma Evelina

Helt rätt utav er tycker jag! De går hårda förkylningar nu och jag skulle vara livrädd om jag hade en prematur bebis hemma. Så sjuk som Meja blev för två veckor sedan. Hon var jättedålig och låg i 40,5 i feber hela helgen och var så utmattad. Tänk en prematur bebis då. Nä fy, nå gör ni helt rätt!

Svar: Jo men jag såg ju att hon hade varit riktigt sjuk, skönt att hon blivit frisk nu! Ja det är bara tråkigt att alla inte förstår våra val och tror att vi göra det för att jävlas..
Johanna

2013-02-11 @ 10:05:13
Anonym

Jag har en 7 veckors bäbis här hemma och jag försöker också i största möjliga mån hålla henne borta från snoriga ungar. Och det är skitjobbigt när folk f*n (ursäkta) inte fattar vad man menar. Föräldrar som drar med sina snoriga barn hit även fast jag uttryckligen påminner dom varje gång att dom är välkommna sålänge alla är friska, minsta snor eller host stanna hemma. Nu har vi ett äldre syskon hemma som går på dagis 15 timmar i veckan så jag förstår ju att det kommer hem en hel del virus ändå men som du skriver. Ju senare dom blir sjuka, desto bättre. Stå på dig! :)

Svar: Jag tycker det borde vara en självlkarhet att inte dra med sina snoriga barn till små bebisar, men det är ju jag det. Har man ett storasyskon så kan man ju inte göra mycket annat än gilla läger, men då räcker det ju med att man får hem virus med dom, man behöver inte en massa andra barn som kommer. Men hoppas ni får vara friska :)
Johanna

2013-02-11 @ 10:14:13
Sofia

Jag tycker ni gör helt rätt, vi har gjort likadant. Inga förkylda o inga småbarn. Efter en vecka på 56:an med stick, oro o en inte "vanlig" start i livet för de små så är man extra rädd om dem. De kommer ändå hinna bli sjuk o inte får de bättre immunförsvar för att de är sjuka så här små. Vi fick detta råd av personalen på 56:an, de om nån vet väl vad det handlar om!! Karln fick magsjuka här förra helgen, han blev förpassad ut på soffan o jag torkade handtag o allt han tog i, jag o Alicia klarade oss sim tur var.

Svar: Precis! Dom hinner bli sjuka och man undviker gärna sjukdomar så gott det bara går. Tråkigt bara att inte alla förstår ens val.
Johanna

2013-02-11 @ 10:20:50
Mari

Jag tycker ni gör rätt som vågar säga ifrån. Ni vet själv vad som är bäst för er och eran fina prinsessa.
Hade själv aldrig velat se mitt barn i slangar liggandes på ett sjukhus.
/ Mari

2013-02-11 @ 10:45:06
Martinique

Jag förstår dig verkligen! När vår son föddes i v 34 år 09 gick både RS och svininfluensan. Vi låg inne i 3 veckor och fick så stor information om detta. Vilket andra inte får som faktiskt ligger på BB eller får barn under dom vanliga influensa perioderna. Detta gjorde att vi höll oss undan och det var flera i vår släkt som vi faktiskt blev ovänner med pga just detta. Dom accepterade inte våra beslut om att vi inte ville ha besök förens han var i v 40, inte heller att dom inte fick vara förkylda och absolut inte att små barn inte var välkomna. Vi var hemska människor mot vårt barn. Hlet sjukt! Där vi bor och i vår vän krets drabbades 3 barn av RS, varav 2 var förtidigt födda. Jag tror att dom i efterhand förstår varaför man skulle hålla sig undan folkmassor!
När vår dotter föddes på sommaren år 11 var det ju inga direkta bakterier. Men vi satte 1 vecka utan besök sen därefter var det bara dom närmsta. Även detta gjorde folk upprörda för vi var ju så grymma mot våra barn som inte lät dom härdas. När hon var 6 veckor åkte vi till ölandsdjurpark. Hon låg i vagnen hela tiden, var bara uppe i famnen för matning och vi var noga med hygienen. 2 dagar senare hade hon 40 graders feber och vi blev inlagda på barn, vår son fick även detta, min brors dotter och även några andra familjer som varit på ölandsdjur park. Alla barnen var jätte dåliga och då kan man tänka sig hur dålig vår 6 veckors dotter var. Jag hade sån ångest för att jag tagit med henne dit, jag trodde ju att hon var skyddad där hon låg där inga andra va framme och det gick ju inga virus så. Men nej då, hon blev sämre för varje dag och var tillslut jätte dålig innan det vände. Det var fruktansvärt och idag har hon nedsatt imunförsvar. Vi kan aldrig veta helt säkert om det berodde på den virus infektionen hon fick eller något annat. Men efter den händelsen har hon ständigt varit sjuk och v måste hela tiden passa oss för att råka ut för sjukdomar vilket folk fortfarande har svårt att förstå.

2013-02-11 @ 13:32:19
URL: http://fruenarsson.vimedbarn.se
Anonym

Jag tycker ni gör helt rätt! Jag önskar att jag kunde vara lika bra på att säga ifrån som ni är! Vi har just kommit hem från bb och det har redan varit barn och kladdat på bebisen! Allt jag ville var bara att säga ifrån och att vi helst inte vill att andra barn är omkring våran nyfödde på grund av rs-viruset!
Ni gör HELT rätt, jag önskar att jag var lika duktig på att säga ifrån som ni är! Fortsätt så, det är ni som vet vad som är bäst för er dotter:)

2013-02-11 @ 19:30:17


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0