Det finns folk till allt

Amning är något alla pratar om men ändå inte. Kan du inte amma eller inte vill så blir du ifrågasatt, ammar du inte nog länge blir du ifrågasatt och ammar du för länge blir du ifrågasatt. Så hur du än gör kommer någon att störa sig på det, så är det med allt men rör det barn, amning och jämnställdhet så kommer människor alltid ha en extra stark åsikt. Jag ammade Lilly, i fem månader helammade jag, sedan ammades hon och fick tillägg efter varje mål för att öka bättre i vikt. Vid sex månader slutade jag, hon började äta mat och jag kände att det räckte för oss båda. Jag är nöjd över min insats och kan erkänna att det var mysigt men skönt att sluta. Det är egentligen inget man får säga för då verkar man vara en dålig mamma, men de är skönt att inte vakna flera gånger per natt för att mata, håva fram brösten i tid och otid lite överallt, ha bröstmjölk överallt och hela tiden leva i oron att hon äter för lite, mjölken sinar och så vidare..

Jag fick för ett tag sedan en kommentar av en äldre kvinna när jag stod och blandade en välling till Lilly (vi har med oss varnvatten + pulver när vi åker bort). Hon tittade på mig, flaskan, Lilly, flaskan och sa med en väldigt snäsig ton "jahaaaa ammar man inte sina barn nu för tiden," sen minns jag inte det sista hon muttrade för jag blev så ställd där jag stod och skulle ge min dotter hennes välling så hon skulle få vila i vagnet. För det första så har hon absolut ingenting med min amning att göra och sen att vilt främmande människor kan uttrycka sig så gör mig chockad. Tänk om jag inte kunnat amma? Tänk om jag har bröstcancer och tar cellgifter och inte kan amma, tänk om jag HAR ammat men slutade vid sex månaders ålder, tänk om Lilly inte kunde amma. Altenativen är många och jag blev så irriterad så jag gick. Egentligen borde jag ha sagt något, inte något elakt utan något som skulle gett henne en tankeställare, kanske bara frågat vad hon har med det att göra, vad hon har med mitt privatliv att göra. Jag frågar ju inte henne när hon fick ligga senast. Jag har tänkt på det där mycket efter att det hände, något så litet kan verkligen såra en människa. Jag såg framför mig hur hon sa så till en nybliven mamma som inte fått amningen att fungera, hur skulle det känts för henne?



Kommentarer
Lisa

Ja det är märkligt vad folk har mage att lägga sig i när det gäller ens barn och då särskilt ens prestation som mamma! Vi väntade ju lääänge mellan barn 1 och 2 (eller rättare sagt så skulle vi inte ha fler barn, se där vad man kan ändra sig!) och herregud, det var tydligen snudd på barnmisshandel att ha ett ensambarn! Slutade hålla räkningen på hur många människor som ansåg sig ha rätt att tala om för oss hur många barn vi borde ha.. Surnade ihop några gånger och frågade hur personen kunde veta att vi inte hade problem med att få barn? Tror det värsta var en arbetskompis till Danne som förklarade att man ju var tvungen att ha flera barn ifall ett av dem skulle dö??!!! Hallå... Har själv många syskon och älskar det, fast inte tror jag att mamma skaffade oss allihop av den anledningen :-)

2013-08-21 @ 23:37:18
URL: http://Wisteria.blogg.se
Carro

Usch vad arg jag hade blivit om någon hade kläckt ur sig en sådan kommentar riktad mot mig,jag hade inte kunnat vara tyst utan tanten hade nog fått sig en redig utskällning! Man kanske ska tänka på bakomliggande orsaker osv innan man öppnar munnen ovetande om helheten!

2013-08-22 @ 10:42:43
URL: http://nilssonphoto.blogg.se
Ida

kanske samma dumma tant som hoppade på mig när Elias var 1 månad.. det tar hårt, riktigt hårt!
jag är glad att min mamma var med, och att hon fann sig å säga att det är bröstmjölk i flaskan, även om det nu var ersättning för att jag inte kunde amma så fick det iaf tanten att bli tyst och gå..
folk tänker inte längre än näsan pekar, och man ska verkligen inte behöva försvara sig för främmande människor, eller "vänner" för den delen..

2013-08-22 @ 11:20:40
URL: http://krippy.bloggagratis.se
Sofia

Ja trist att man fäller såna kommentarer. Det är ju ett fritt land o som du skriver alla kanske inte vill eller kan amma... Haha du skulle ha kontrat med att fråga när hon fick ligga sist;) men jag förstår att man blir ställd. Grattis till giftermålet förresten!!!

Svar: Ja det är ju det, speciellt när det handlar om sådana saker som dom verkligen inte har något att göra med eller vet orsaken till. Och Tack så mycket!!
Johanna

2013-08-22 @ 15:58:03
Johanna

Och hade du ammat hade de klagat över det, för sånt kan man ju inte pyssla med i allmänheten. Jag har aldrig fått någon sån kommentar men minns när jag var gravid och väldigt många undrade hur jag tänkte som väntade barn i december. Själv var jag överlycklig som var gravid då jag tidigare hade haft missfall.

Jag måste bara fråga varför du skriver vagnet istället för vagnen?

Svar: Så sant så sant. Ja sen kan man ju inte riktigt bestämma när bebisen ska bli till. Man kan ju få försöka ett tag innan det händer något, men jag vet att endel tänkte samma sak när det gällde oss för Lilly var ju beräknad 20;e December..
Haha jadu bra fråga, ibland skriver jag vagnen och ibland vagnet, jag skriver oftast som jag pratar och då kan det bli lite tokigt :)
Johanna

2013-08-22 @ 17:02:58
Anonym

Jag kunde amma rent fysiskt sett, men jag mådde så dåligt psykiskt av det att jag gav upp efter 2 veckor. Det var inte värt det helt enkelt, men jag har bara fått positiv respons. Skulle någon kläcka ur sig något liknande skulle jag dock säga att jag har cancer eller något i den stilen, bara för att människan skulle få känna sig riktigt jävla skamsen

Svar: Jag förstår att du slutade om det var jobbigt, det är varken bra för dig eller bebisen om man mår dåligt utav det. Och visst är det tråkigt när folk ska kläcka ur sig dumma kommentarer.. Man vill bara säga något så att dom förstår att dom faktiskt kan såra människor.
Johanna

2013-08-22 @ 18:05:00
Anneli *barntipsbloggen*

Så trist med såna kommentarer, och det tråkiga är att man alltid blir lika ställd just när det händer så man hinner inte säga det där som man i efterhand kommer fram till att man ju borde ha sagt till idiot*n.

Svar: Ja precis, efteråt kommer man på en massa saker man kunnat säga :)
Johanna

2013-08-23 @ 21:56:58
URL: http://barntipsbloggen.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0