Vecka 31

Då var det dags för veckorbyte igen, vecka 31 går vi in i nu. Vilket innebär att det är bara nio veckor kvar till BF-datumet, dock tror jag inte att bebis kommer att komma då. Är ganska förberedd på att gå över tiden.
 
Kroppen: Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det bra att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär. Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av till exempel stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som exempelvis att gå i trappor och bära tunga saker. Om du har extra tungt arbete kan du ha rätt till gravidpenning (tidigare havandeskapspenning) från och med nu. Du ansöker om gravidpenning hos försäkringskassan.

Barnet: Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan åtta centimeter i diameter och fötterna knappt sex centimeter. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.
 
Egna Tankar: Halsbrännan börjar bli ganska jobbig, ingenting jag provar hjälper. Desamma är det med foglossningarna, dom blir bara värre och värre för varje dag som går och snart betvivlar jag att jag kommer att klara mig själv. Jag haft foglossningar sedan vecka 19, dock är dom betydligt värre nu än vad dom var då, nu undviker jag att bära saker för att det gör alldeles för ont, jag måste hålla ihop mina ben när jag ska sätta mig upp från sängen/soffan, ta små korta steg när jag går och får aldrig sätta mig på golvet, det har faktiskt hänt att jag inte tagit mig upp utan hjälp för att det gör så ont.
Bebis hickar, sparkar och puffar för fullt därinne, dock tycker jag det har varit lite mindre än vanligt. Men det tycker jag alltid när Andreas inte har varit hemma. Förlossningen närmar sig och jag börjar bli lite nervös, mest att det ska hända bebisen något..


Kommentarer
Inger

Hej! Går du inte till en sjukgymnast p.g.a foglossningen? Jag fick akupunktur utav dem, går fortfarande dit en gång i veckan och för någon vecka sedan fick jag även hem en tens apparat. Och det hjälper faktiskt lite i alla fall. Och sen bebisen fixerat sig så har jag inte alls lika mycket foglossningar. Vet precis hur hemskt det är! Hoppas det blir bättre för dig snart :)

Svar: Jo jag har gått hos sjukgymnast ett x antal gånger och provat en massa olika saker, däribland TENS, men inget har fungerat..
Johanna

2012-10-13 @ 20:17:56
URL: http://sweetbabyboy.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0