Att vara vuxen

Jag vet inte, är jag vuxen? När är man vuxen? När man blir myndig, skaffar barn, går ut skolan, köper hus, får ett fast jobb, börja pensionsspara?! Hur vet man?
Är jag vuxen?
Jag är snart 23år, förlovad, husägare tillsammans med Andreas, hundägare, har körkort, har slutgiltigt betyg från gymnasiet,  pluggat till undersköterska efter gymnasiet och nu pluggar jag en massa starta eget kurser. Är jag vuxen nu då? Jag betalar mina räkningar, jobbar, skattar och betalar tv-licens. Jag har dock inga barn, är det de som gör mig icke-vuxen om nu fallet skulle vara så?!
Måste man uppfylla en massa kriterier innan man kan klassa sig själv som vuxen, eller blir man det automatiskt när man fyller ett visst antal år?
Egentligen spelar det inte så stor roll, det gör ingen skillnad om jag är vuxen eller inte då mina räkningar fortfarande kommer att komma, jag kommer ändå vara tvungen att gå på mammografi när jag blir 40, köpa stödstrumpor när jag blir gammal, bli tjock och klumpig när jag blir gravid, vuxen eller inte, det här är livet.

Men visst känns det märkligt ändå, för bara några år sedan så önskade jag inget annat än att hellre bli vuxen, få ta hand om mig själv, flytta hemifrån och allt som hör till och nu när man får göra allt det där, så var det inte så kul som man trodde. För nog var det skönt när man bodde hemma och inte behövde betala räkningar, köpa mat, laga mat, storstäda hela huset (det var nog jobbigt att städa rummet) och allt vuxentrams som man göra jämt nu för tiden..

Tänk om man visste då, det man vet nu..


Kommentarer
Sofia

Det undrar jag med ..

2012-03-06 @ 20:03:17


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0