Det där med eget företag

Jag älskar min butik, det gör jag verkligen. Det enda jag ibland kan tycka är tråkigt (förutom bokföring & betala fakturor) är att människor i min omgivning inte tar mig på allvar och heller inte alltid förstår vilket enormt jobb och ansvar det är att driva ett företag, jag klandrar dom egentligen inte men jag blir besviken när dom inte förstår vad jag säger och när jag förklarar saker.. 

Jag jobbar i butiken åtta timmar varje dag vi har öppet, men det är så mycket mer jag jobbar än vad mina kunder ser. Vilket dom flesta företagare gör, så jag är inte det minsta speciell, det är inte det jag vill få det att låta som. Jag vill bara ibland att folk ska förstå, låt mig ta dom två senaste veckorna som exempel. Vecka 1 hade jag öppet måndag-fredag. Fredag klockan 18 när jag stängde butiken packade jag ner stora delar utav den, fyllde bilen med tält, bord och varor.. Detta gjordes halva kvällen för att sedan komma hem, umgås med min familj en stund innan det var dags att sova. Lördagmorgonen ringde klockan alldeles för tidigt och jag väckte resten utav familjen för att åka på rallycross, väl där reser vi tält, packar upp allting och står rätt upp och ner i mer än åtta timmar för att sedan torka av varenda produkt då det dammar otroligt. Sedan ska allting in i bilen, till butiken och packas upp där. Efter det är uppackat åker jag några mil för att hämta ett tält jag hyrt till loppisen jag anordnat genom butiken. Halva lördagnatten packar jag, gör klart allting och förbereder inför söndagen. När det väl är söndag och lite få timmar på sömnkontot så stiger jag upp alldeles för tidigt för att åka mot butiken. Öppna den, göra klart allt och resa två tält för att sedan ha loppis halva dagen.. Sen är det allt jobb efteråt, packa ihop, ta ihop tält och allt vad det innebär. För att sedan jobba kommande vecka på samma vis men då är det miniracingtävling i dagarna tre istället för rallycross.. 

Missförstå mig inte, jag älskar det, ibland är det lite mycket men det är jag själv som valt detta och jag trivs otroligt bra, är kunden nöjd och glad så är jag det. Men jag vill ibland bara att folk ska förstå vilket otroligt arbete det ligger bakom allting och att jag jobbar så otroligt många fler timmar än vad som syns i butiken och därför gör jag sällan något på helgerna, därför hälsar jag sällan på människor eller åker på olika tillställningar. För att när jag väl är ledig så spenderar jag gärna den tiden med min man och dotter, även min mamma, pappa, syskon, mor och far-föräldrar. 

Jag har tur som har den familj jag har, min man ställer alltid upp och hjälper mig. Lilly är van att leva det här livet så hon har inga problem att vara med sin mamma på miniracingtävlingar och några timmar i butiken. Jag har en mamma som ställer upp och en pappa som hjälpt mig otroligt mycket. Utan dessa människor i mitt liv så hade jag aldrig varit där jag är idag, jag hade aldrig varit ägare och grundare utav Johannas Hem & Hobby, jag hade aldrig kunnat uppfylla min dröm.. Jag hoppas ni alla får uppfylla era drömmar, omän dom inte är att starta en butik så hoppas jag och önskar att alla människor får uppfylla sina drömmar. 

Och idag är jag ledig, för första gången på en lång evighet. Dagen spenderar jag med man och dotter, på lekland som Lilly tjatat om så länge. (Ja okej, lite jobb blir det ändå då jag ska göra lite inköp till butiken.) 

...och nej, jag blir inte rik på detta, så långt ifrån det bara går faktiskt. Men jag gör det för att jag älskar det, för att jag älskar mina kunder och min butik. Jag har träffat så otroligt många inspirerande och fantastiska människor genom butiken. Både kunder och leverantörer. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0