Att hjälpa barn

Igår så hamnade jag i en konversation som handlade om en tjej som förra året samlade ihop julklappar, (begagnade leksaker som befolkningen skänkt) som hon sedan slog in och gav bort till en organisation/kommun som sedan gav det till barn som inte får några julklappar pågrund av olika saker. Kanske har familjen inte råd eller har andra problem, så som missbruk och liknande. Orsakerna kan vara många. Det visade sig att hon har flyttat och inte kan göra detta i år. Så jag tog beslutet att göra det, för mig känns det som en viktig sak. Julen ska vara barnens högtid och kan jag hjälpa barn så gör jag glädjeligen det.
 
Så idag har jag suttit i telefonen hela dagen, ringt fram och tillbaka. Jag får ingen hjälp utav kommunen då det är nya lagar som säger att dom inte längre kan hjälpa till med sådana saker. Så jag har fått jaga organisationer som kan hjälpa mig. Det jag behövde hjälp med är vart jag ska lämna julklapparna så jag vet att dom kommer till "rätt" barn. Jag samlar ihop alla leksaker man vill skänka, slår sedan in dom men där tar det stopp.. Jag har ingen aning om vilka familjer som behöver hjälp. Så efter många samtal så har jag kommit lite längre och har nu fått lovat av kyrkan att dom ska hjälpa mig då dom har kontakt med många familjer, har även prata med kvinnojouren, lions, majblomman och säkert någon mera.. Dom andra väntar jag på svar ifrån och endel kände att dom inte nådde ut till rätt målgrupp..
 
Men förhoppningsvis kommer jag tillsammans med alla vänliga människor som vill skänka leksaker, att ge barnen en fin jul. Att dom får känna sig uppskattade och att föräldrarna inte behöver ha dåligt samvete för att dom inte har råd att köpa julklappar..
 
Jag hoppas att göra skillnad, omän så bara för ett barn så är det värt allt besvär. Så alla Älvsbybor, leta igenom förråden och ge bort en leksak som inte längre används. Det kan betyda mycket för någon annan.


Kommentarer
Tessan

Vilket bra initiativ av dig! Glad jag blir :)

2013-10-03 @ 16:18:20
URL: http://www.mhiloy.wordpress.com
Mari

Så många barn som kommer att bli lyckliga. Julen är barnens dag <3
Lycka till!

2013-10-03 @ 20:48:57
Anna

Heja dig!

2013-10-03 @ 21:57:48
URL: http://attiotrenollettnollfem.blogg.se
Riccie - Mamma till Lykke 10månader

Alltså du är ju helt underbar!!
Ingen kan göra allt men alla kan göra något! Hejja dig!

2013-10-03 @ 22:50:55
URL: http://knoddensmamma.blogg.se
Emelie

Vad glad jag blir när jag läser detta :-)

2013-10-04 @ 07:26:54
Caroline - Fotograf & Mamma

Du är bäst Johanna! Jag ska leta i mina vrår om jag har något att skänka :)

Svar: Det är tack vare alla snälla människor som jag kan göra det möjligt :) det gör du rätt i, bara en leksak kan göra skillnad!
Johanna

2013-10-04 @ 13:05:30
URL: http://nilssonphoto.blogg.se
Natalie

Men åh, så himla fint! Mer sådana människor behövs verkligen!! HEJA!

2013-10-08 @ 11:43:12
URL: http://nataliepettersson.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0