Inuti Tårtan

Jag har fått förfrågan om att berätta hur jag gjorde dumlefluffet och hallonfluffet som jag hade i Lillys tårta. Tyvärr har jag ingen bild på detta då jag är alldeles för tankspridd för att minnas att ta fram kameran. Men jag ska försöka förklara ändå.
 
Dumlefluff
3dl grädde
ca 80gram dumle
 
Häll grädden i en kastrull och lägg i dumlen, dela den gärna så går det fortfare för den att smälta.. Sedan ska du bara smälta ner dumlen i grädden tills det blir slätt. Grädden får inte börja koka så tänk på att ha på låg värme. När du gjort detta ska det stå i kylen ca 6timmar (gör gärna detta kvällen innan). Sedan är det bara ta ut den och vispa, så var det klart!
 
 
 
Hallonfluff
3dl grädde
ca 500gram hallon
lite vaniljsocker
 
Kan man göra på exakt samma sätt som ovan, men jag valde att göra en variant som går lite fortare. Jag visapde grädden tjock, tillsatte sedan ca 500gram hallon (tinade) och sist lite vaniljsocker. Rörde samman detta och vips så var det klart!
 
Man får smaka av lite allt eftersom när det gäller både dessa fluff, vill man ha dumlen jättesöt så ska man tillsätta mycket dumle, jag ville göra en lite mildare smak så jag satte inte 80gram dumle som jag läst att man ska ha.


Kommentarer
Caroline - Fotograf & Mamma

Tycker det låter så spännande med fluff det måste jag testa nångång :D

2013-11-18 @ 07:26:15
URL: http://nilssonphoto.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0