Solskyddsfaktor

Nu när solen äntligen börjat visa sig och vi faktiskt har riktigt varma dagar så var jag tvungen att gå till apoteket och köpa solskyddsfaktor till Lilly. Detta jag gjorde och möttes av en kvinna (som jobbar på apoteket) som berättade för mig att hon får inte rekomendera solskyddsfaktor till barn under två år. Varför inte det undrade såklart jag och hon svarade för att man inte ska ha dom i solen.
Jag vet inte, men jag föddes inte på månen och har bott under en sten i 24år. Även jag förstår att små bebisar inte ska vara i solen. Jag tar inte med mig Lilly och lägger mig och solar på gräsmattan, men många gånger går det inte att undvika att dom utsätts för sol. Som när hon åker vagn exempelvis, ibland händer det att en hand eller fot sticker fram och träffas av solen. Då anser jag att det är bättre att jag har smörjt in henne, istället för att ta en risk att hon bränner sig..
Men jaa... Det finns nu folk till allt.


Kommentarer
Moa

Min mamma berättade att det är många barn som fått allergisk reaktion av solkräm, att deras hud inte tål det när dom är så små :S så jag vågar nästan inte prova! Har du testat? För jag håller med dig dom hamnar ju i solen ändå? Går ju inte att undvika!

2013-05-29 @ 11:45:27
sofie

min bvc-sköterska sa till mig när jag undrade om solskydd o liknande att man inte rekomenderar det till små barn eftersom deras hud är så tunn att ämnena o kemikalierna i solskyddet tas upp i huden och kan på så sätt vara skadligt för lever osv. att man hellre ska ha tunna strumpor o sådant för att skydda i vagnen..

2013-05-29 @ 12:51:59
Anonym

Fast om jag förstått bvc rätt så är det farligt med solskyddsfaktor. Att de innehåller något ämne

2013-05-29 @ 13:06:14
sara

Min bvc sköterska sa nu då vi ska till grekland att vi SKA ha solskyddsfaktor på melissa. Att själva medlet inte är farligt å enda anledningar barn under ett (inte två) rekomenderas är för att huden är skör och inte bör vara i solen. Men på utsatta områden t.ex ansiktet ska man smörja eftersom som du säger så går det inte alltid att undvika. Å det var hon som sa det då hpn hörde vi skulle dit. :)

2013-05-30 @ 10:45:17
URL: http://saraah.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0