Morotskaka

jag bakade morotskaka igår, kan vara en av dom godaste sakerna man kan baka. Bara därför tänkte jag dela med mig av receptet.
  • 4 ägg
  • 4 dl socker
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk bikarbonat
  • 2 tsk malen kanel
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 6 dl finriven morot, ca 5-6 morötter
  • 2 dl olja som solrosolja eller rapsolja

  • Vaniljglasyr:
  • 200 gram smör
  • 200 gram färskost (philadelphiaost)
  • 3 dl florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Ta fram smör till glasyren och skär upp det i skivor och lägg i en bunke att bli mjukt.
  3. Vispa ägg och socker fluffigt med elvisp.
  4. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, kanel och vaniljsocker i en bunke.
  5. Skala och riv morötter fint.
  6. Rör i mjölblandningen i äggen.
  7. Tillsätt de rivna morötterna och rör ihop till en jämn smet.
  8. Tillsätt oljan och rör ihop till en jämn smet.
  9. Klä en långpanna med bakplåtspapper.
  10. Häll smeten i långpannan och fördela den jämnt.
  11. Sätt in i ugnen i mitten och grädda i 30 minuter.
  12. Ta ut och låt morotskakan kallna.
  13. Gör glasyren: Blanda mjukt smör med färskost, socker och vaniljsocker till en jämn glasyr.
  14. Bred glasyren över morotskakan i ett jämnt lager.
  15. Skär upp morotskakan i 24 bitar (6 rader på bredden och 4 på längden).
  16. Nu är morotskakan klar att servera.


Kommentarer
Jos

Vad roligt! Låg och funderade på igår kväll innan jag somnade om jag inte skulle ta och baka morotskaka nån dag och att jag skulle leta upp recept idag och så har du lagt upp ett :) Perfekt! :) Då blir det morotskaka någon dag här hemma :)

2013-01-18 @ 15:01:37
URL: http://barajos.blogg.se
Babytalk-Jossan

Men guuud så smarrigt :D Man kanske skulle ta å chocka la'familia och baka i helgen ;)
Tack för receptet :)

2013-01-18 @ 16:34:39
URL: http://www.babytalk.blogg.se
Sara - Mamma till Max o nyfödda Ebba

Mmmm älskar morotskaka!

2013-01-19 @ 18:13:56
URL: http://sarasrum.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0