Gåstol eller inte gåstol ?!

Jag köpte för ett tag sedan en gåstol till Lilly som jag skrev här tidigare. Detta är något som väcker endel känslor hos människor (inte alls för att dom vill vara elaka, mest för att dom vill vara snälla). Forskarna har ju kommit fram till att det inte alls är något bra med gåstolar och att barns motoriska utveckling fösämras. Jag hör till kategorin så synar detta en aning och väljer att köpa en gåstol som Lilly så småningom ska använda. Alla jag känner, vänner, syskon och så även jag har varit i en gåstol som liten. Alla mina vänner har eller har haft sina barn i gåstol och ingen utav dessa barn har fått något problem med sin motoriska utveckling.
Sedan nämner dom också att det är så stor risk att barnen faller nerför en trapp och dylikt när dom är i gåstolen, då kan jag ju fråga mig vilken normal vuxen människa sätter ett barn i en gåstol där det finns en trapp?! Dom ska enligt forskarna tappa två månader i sin utveckling (som dom kan ta igen) för att dom inte ligger på golvet och tränar (?) då undrar jag bara en sak. Kan jag inte ha mitt barn på golvet och träna för att sedan ha henne i gåstolen ett tag?!
 
Ja jag blir inte klok, man får cancer av allting man äter och nu ska man inte ha barnen i gåstol. Helt otroligt att dom som är födda tidigare än 2000-talet ens överlevde barndomen.
Nåväl, alla gör vi som vi vill och jag säger inte att det är bättre eller sämre att ha dom i gåstol, jag kommer ha Lilly i gåstol när jag känner för det.
 
Hur gör ni? Har/hade ni era barn i gåstol?
 


Kommentarer
Anonym

Jag håller med dej! :) Men d är oxå viktigt att d är på golvet oxå! Expelvis är d viktigt för deras inlärning, att de lär sej krypa.

2013-04-24 @ 13:57:20
Lisa

Vi hade Wille i gåstol och inte tror jag att han hämmades av det, gick vid tio månaders ålder utan stöd.. :-) själv vet jag att jag körde mkt gåstol och gick med stöd vid 6 1/2 månad... Så här blir det gåstol till Alvar också, men i rimliga mängder förstås :-)

2013-04-24 @ 14:15:36
URL: http://wisteria.blogg.se
My - 21 år och mamma till Milou

Jag hade också hört det där med att gåstol hämmar utvecklingen. Men Milou älskar verkligen att stå. Hon vill stå i knät hela dagarna så jag tänkte att om jag vill ha någon fritid så måste jag köpa gåstol ;) sen om det gör att hon lär sig gå lite senare kan nog egentligen vara ganska bra. Hennes pappa lärde sig gå när han var 9 månader och jag är inte så säker på att deras kroppar är redo för sådan belastning då :/

2013-04-24 @ 14:17:32
URL: http://myjernkrok.blogg.se
Ida

Elias älskar sin gåstol, dock har jag märkt att han inte har samma tålamod att ligga på golvet längre.. om det har med gåstolen eller inte att göra, kan jag däremot inte svara på, han har nog mindre tålamod gällande mycke just nu..

2013-04-24 @ 15:11:47
URL: http://krippy.bloggagratis.se
Therese

Leila har precis fått en och älskar den!

2013-04-24 @ 15:13:30
URL: http://tisskisset.blogg.se
Sara

Det där är bullshit! Melissa har varit mkt i sin gåstol (och hon är tidig i utveckligen med det mesta). Så det där tror då inte jag på :)

2013-04-24 @ 22:49:56
URL: http://saraah.blogg.se/
daniella

Jag har en 4 månadres och har valt att följa en teori som en ungersk docktor har studerat. Emelie Pikler.
fins nog inger skrivet på svenska om henne men mycket på engelska och det går helt enkelt ut på att låta barnet utvecklas i sin naturliga ordning.
så i korthet så går det helt enkelt ut på att vara väldigt respekt'full och inte sätta barnet i en situation som den inte kan ta sej ur själv. Jag har tillexempel aldrig lagt Vera på mage, och hör och häpna nu vänderhon sej och har en perfektstark nacke...
googla óch lär det är intresant!
man begöver ju inte följa allt till pungt och pricka.
xx

2013-04-25 @ 00:59:57
mostwanted.blogg.se

Hm Daniella det där lät bara konstigt i mina öron. En nyfödd kan ju inte ta sig ur någon situation själv. Inte ryggläge heller. Funkar det så att man ska låta barnen ligga missnöjda och gny på rygg ända tills de kan lära sig sitta och stå själva? Låter som barnplågeri och en tråkigt liv. Men jag har inte läst den studien så jag ska väl kanske inte vara så kritisk. Min 4,5 månaders älskar att stå upp med hjälp och då är det klart att han ska få göra det. Jag ska köpa både gåstol och hoppgunga

2013-04-25 @ 16:43:48
URL: http://mostwanted.blogg.se/
Anonym

Min son var extremt tidig med allt och fick/får vara i gåstol ibland, han älskar det och jag tror inte ett smack på att det hämmar någon utveckling. Visst om de spenderar hela dagarna där i, men allt måste man ju ta med måtta annats är det ju skadligt. Att hälla i sig 6 liter vatten på 2 minuter är ju också dödligt

2013-04-25 @ 21:49:27
daniella

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=D9Ko7U1pLlg

Alla tycker olika men jag personligen älskar att se mitt bar utvecklas i sin egen takt. och hör och häpna dom lär sej vända sej utan hjälp och dom hittar leksaker utan att man sätter dom i händerna på dom.

2013-04-27 @ 13:11:10
Riccie - Mamma till Lykke 4 månader

Vet att jag var en av dom som Undra/fråga/upplyste, ja kalla det vad vi vill =) Men varken jag. mina systrar eller någon jag känt har använt gåstol (mycket märkligt när ja tänker på de..), därav min tveksamhet till dom. Men när jag nu läser din erfarenhet av det så tänker jag att jag kanske inte behöver vara så orolig om de och istället låta Lykke prova =) Tänk vad okunskap/bara sett ena sidan kan hindra!
Tackar =)

2013-04-28 @ 11:04:03
URL: http://knoddensmamma.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0