Respektlöshet

Detta har inte hänt mig då Lilly inte fått prova vanlig mat ännu, men jag har läst att det hänt många och vet även endel människor i min närhet som blivit utsatta för detta..
 
Det är när barnen börjar med mat, saft och allting annat som vi vuxna stoppar i oss. Då tar folk för givet att dom får ge andras barn vad som helst, exempelvis godis, dricka och kakor. Det är många föräldrar där ute som ger sina barn det vid en tidig ålder, men det är även många som låter bli (vilket är bäst enligt mitt tycke, så länge man kan undvika det, desto bättre). Det är upp till var och en hur dom vill göra, men när människor inte kan acceptera detta och ger andras barn exempelvis ett glas cola, fastän föräldrarna sagt att barnen inte ska dricka kolsyra och drycker fulla i socker.. 
Usch, jag tycker det är så respektlöst att inte acceptera föräldrars val. Om detta kommer hända när Lilly blir äldre så kommer jag att bli riktigt arg. Självklart kommer det en dag då hon kommer äta godis och liknande, men desto äldre hon blir, desto bättre. Så länge hon inte vet vad godis och dricka är, så kommer hon inte sakna det eller vilja ha det. Då är det mycket bättre att ge dom något annat, exempelvis frukt. Nyttigare och bättre för tänderna.
Hur tänker man om man bara ignoerar och skiter i vad föräldrarna tycker och ger barnen saker som dom "inte får" äta. Jag personligen skulle aldrig göra det.
 
Vad tycker ni?
 


Kommentarer
Anonym

Där håller jag fullständigt med dej! Barn som inte får godis, dricka och dylikt, dom vet inte vad sånt är och har inte heller något behov av det!

2013-02-19 @ 12:06:09
Erika

De där händer mig nästan dagligen. Jag har sagt bestämt nej till allt som heter socker/godis/dricka mm. Men ändå får jag höra "får jag ge? Bara lite?" till svar får jag bara höra hur dåliga föräldrar vi är som inte låter vårat barn äta de.

Svar: Tycker du gör helt rätt, stå på dig för det är du som vet bäst vad din barn behöver! Tycker det är fruktansvärt respektlöst mot folk att inte acceptera ens beslut, okej att man frågar men får man ett nej till svar så ska man bara acceptera det.
Johanna

2013-02-19 @ 12:31:03
Mathilda

Jag väntar också gärna så länge jag kan med att ge min son godis och sånt men viktigast är ändå att respektera vad föräldrarna bestämt!

Martinique

Ännu en grej jag bråkat med många om ;) Vår son fick inte äta godis eller för söta saker innan 2 år. Det skulle drickas vatten istället för saft. Många tyckte jag var så hemsk för barn behövde få smaka på sånt. Men jag gav mig inte på det. men visst hände det att folk tryckte i honom godis eller läsk och då talade jag om vad jag ansåg att dom var, något i stil med idioter som hade svårt att förstå.
Med vår dotter har det varit svårt att begränsa, hon ser vad storebror får och vill pröva det mesta. Där har vi lättat på reglerna eftersom vi märker att hon faktiskt lir ledsen när hon inte får, men hon får varken läsk eller lördags godis. Men där är det oxå samma sak, men inser att folk faktiskt är försiktigare nu för att dom är medvetna om att jag inte tolerera det. Men man ska inte behöva bli arg för att få ha sin egna uppfostran.

2013-02-20 @ 15:25:04
URL: http://fruenarsson.vimedbarn.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0