Denna skeva värld..

Förr läste jag dagligen aftonbladet, även lokaltidningen. Ja inte i pappersformat, utan på webben som den moderna människa jag är. Bekväma skulle jag nog hellre kalla mig. Hur som.. Jag gjorde detta, men inte längre, nu läser jag tidningen på jobbet när jag hinner, om jag hinner. Det sker så otroligt mycket hemskheter i världen och det gör så ont att läsa det. Även om jag förstår att det slutar inte hända hemskheter i världen bara för att jag slutar läsa om dom, men jag försöker intala mig själv att det som står i tidningarna inte alltid är sant. För hur ska man annars orka med allting, när man vet att det dör människor i onödan hela tiden, att barn blir föräldralösa, vilsna och även slagna. Hur orkar man bära på all information och fakta och inte göra något åt det?! Problemet är att jag måste göra något åt det, många gånger har jag bara inte orken, tiden eller pengarna. Jag vill inte tro att världen är en så ond plats som den verkligen är.. Jag vill ta hem alla dessa fattiga, ensamma och sjuka barn. Men jag vet att det inte går, därför försöker jag ignorera hemskheterna så mycket som det bara går. 

Det värsta av allt är tidningarna. 50 barn dör i svält och det blir en liten notis. Men när prinsessan gifter sig är det på framsidan, gärna en helt egen tidning bara om bröllopet och dessutom direktsänt på tv. Är det så vi gör för att bedöva våra känslor för alla dessa stackars människor som far illa?! Vi gottar ner oss i någons annans lycka, i det här fallet prinsessans.. 

Ibland på nätterna när resten av familjen sover brukar jag tänka på det. Hur bra man verkligen har det och hur mycket man klagar över skitsaker. Jag brukar titta på min dotter med tårar i ögonen, hur känner alla mammor där ute i världen som ser sina barn dö? Hur överlever dom den smärtan? Jag kan inte sätta mig in i hur det är att inte kunna ge sina barn mat så dom blir mätt. Det finns så många människor som lever i misär och själv är jag arg när det blir reklam mitt i fredagsfilmen eller när mina favoritgodisar är slut. 
Förstår ni vilken värld vi lever i? 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0