Beskrivning - Ljus

Har fått frågan om hur jag gör mina ljus i koppar. Jag har tyvärr inga bilder på själva tillverkningen så jag ska försöka förklara så gott jag kan.

Lägg ljusstumparna i ett vattenbad. Jag brukar använda en konservburk som jag stoppar ljusstumparna i och sedan ställer jag den i en kastrull med kokande vatten. På så vis så kommer stearinet att smälta. Vill man ha stearinet någon speciell färg så blandar man bara ner en bit av ett färgat ljus om man inte har tillgång till speciell ljusfärg. När stearinet smält tar jag bort dom gamla vekarna som nu flyter i det smälta stearinet. 
 
Sedan har jag köpt nya vekar som jag sätter fast i botten av koppen med hjälp utav en tyngd och lite stearin. Jag lindar den sedan runt en penna som jag lägger på koppen, man kan använda en massa andra saker istället för just en penna. Pennan har den funktionen att den håller fast veken och får den i mitten utav koppen. 
 
Sedan häller ni bara i stearinet i koppen, låter det svalna och efter ett tag fyller ni på med lite mer stearin då det annars kommer bli en grop runt veken. 
 
Var jag otydlig? I sådana fall är det bara fråga om det är något ni undrar.. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0