Att våga & drömma

Tänk om mitt huvud inte var så fullproppat med ideer hela tiden eller tänk om jag inte skulle behöva sova på nätterna. Jag har så mycket jag vill göra så jag vet inte hur jag ska hinna. Det är inte så att det blir för mycket och jag gör saker så jag kommer gå in i väggen, utan det är saker som får en att blicka framåt och kämpa för dagen. Det är roliga saker och jag tycker verkligen det är kul, jag är nog egentligen en sån där människa som vill ha massor utav järn i elden, hela tiden ha nya projekt och alltid något nytt pågång. Sen är jag ganska bra på att satsa lite väl högt, alltid göra allting så "storslaget". Jag nöjer mig sällan med mellan utan måste ha allt. Det som gör mig mest förvånad över mig själv är att jag på nått sätt intalat mig själv att sikta högt men inte deppa om det inte blir så högt och storslaget. För det mesta ser jag det som en lärdom och satsar lika högt nästa gång men har då förbättrar lite saker för att få det ännu bättre. Jag kan inte anordna något utan att ta i lite extra, ibland onödigt kanske men det är så jag fungerar och när jag har en ide så måste jag för det mesta göra det, gärna igår. Jag är otroligt impulsiv men nånstans har jag en gränssättning för vad som är genomförbart. Men det många funderar på länge, det gör jag på en gång. Det har både sina bra och dåliga sidor. Tänk så olika man kan vara, jag bryr mig inte om vad andra ska tycka när jag exempelvis färgar mitt hår, medans andra knappt törs byta brun nyans på håret för dom är rädd för att misslyckas och vad andra ska säga. Varför ska vi bry oss så mycket i vad andra tycker? Det är inte deras liv vi lever, det är inte deras bekymmer vad vi gör och inte gör. 

Hur ska du nånsin komma frammåt om du aldrig vågar och satsar, hur ska du nånsin kunna leva ut dina drömmar om du hela tiden är rädd för vad andra ska tycka.. Vem bryr sig om vad dom tycker, vad säger det om dom?
Vad vill du bli när du blir stor, varför blir du det inte? Vad vill du göra av ditt liv? Varför gör du det inte? Varför vågar du inte? Vad är det värsta som kan hända?  

Låt mig ge dig ett tips, fråga alltid dig själv vad det värsta som kan hända är och utgå därifrån. Vad är det värsta som kan hända om du söker det där jobbet? Du får ett nej, ingen har dött av ett nej från en arbetsgivare, du lärde dig säkert något utav det och du vågade. Nu behöver du inte undra "tänk om".. 
Vad händer om du färgar ditt hår grönt? Det blir som värst fult och då kan du färga om det. 
Vad är det värsta som kan hända, våga lev ditt liv som du vill. Inte som alla andra vill. Älska dig själv så kommer människor att älska dig, sluta tryck ner dig själv och tro på dig själv. För om inte du tror på dig själv, vem ska då göra det? 

Jag har haft flera människor som varit in till butiken och sökt jobb. Jag har haft in människor med glöd och passion och människor som nästan ursäktar sig för att dom finns. Jag vet vem jag skulle ha anställt, jag skulle nog anställt den som kan lyfta fram sig själv, inte på ett smörigt sätt utan på ett sätt där man ser att glöden finns, att dom vill jobba och dom vill uppfylla sina drömmar. 
Skulle jag hålla en anställningsintervju finns det några saker jag skulle fråga som är viktiga för mig, två av dom är 
"Vad har du för drömmar om framtiden" och "har du någon hobby". Båda dom sakerna är otroligt viktiga för en människa tror jag. Att ha en hobby kan vara vad som helst, men något du gillar att göra, något du tycker är roligt. Alla människor behöver något i livet som är roligt och en frizon, något du kan göra för att koppla av eller släppa all stress i vardagen. Det spelar ingen roll om det är att pyssla eller rida i ett stall, bara du har något som du älskar att göra. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0