Lexikon

Lilly pratar ofta och mycket, dock föredrar hon teckenspråk när hon vill göra sig förstådd och hon är skrämmande duktig faktiskt. Hon kan förklara iprincip vad som helst med hjälp av det där teckenspråket. Sen när hon pratar är det mycket som vi aldrig riktigt förstår, men endel förstår vi faktiskt. Sen tar hon efter allt man gör, så som när hon tar upp valfritt objekt och låtsas att det är en telefon "mmm hej, mmm, aaa, hejdå" och håller telefonen mot axeln som jag oftast gör. 

Men låt oss sammanställa ett litet ordlexikon, med både ord vi vet vad det är och ord vi inte har den blekaste aning om. 

Ordlexikon

Vi börjar lite enkelt
Dajs - bajs, används upp emot tusen gånger per dag. Till det mesta och gärna till främlingar. 

Mim - inte klädbutiken här i byn utan MIN, uttalas MIIIIIIM.

Gass - glass, bara glass.

Bea - bea betyder tre olika saker beroende på situation, antingen är det såsen, alltså bearnaisesås iof kan det vara vilken sås som helst i hela världen eller så är det min moster som kallas b-m, det kan också vara bh som hon gärna berättar att mamma ska ta av sig innan hon somnar. 

Vovve - alla djur i hela världen, inga undantag. Alla djur är en vovve och låter vovovov. 

Baba - till en början betydde det babblarna, nu betyder det "jag vill ha ipaden". 

Lällä - välling

Piss - ingenting jag är sådär jättestolt över att hon säger, bara därför används det hela tiden. Piss är ju då precis vad det låter, men är det blött på golvet är det också piss eller om de regnar och blir blött på en ruta så är även det piss.. Man ska gärna skrika ut det bland folk, gärna när man är ute och äter och det regnar mot fönstret. 

Dom där vi inte riktigt vet vad det är

Bitte - vi får ingen uppfattning om vad/vem denna bitte är. 

Jojjo - uttalas jo-joooo. 

Lulu - uttalas Luu-Luuu och jag tror det är lollo från den där sången med lollo och bearnie. 



Sen har hon en massa andra ord också, men dom är så självklara vad dom är så dom utelämnar jag. 





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0