Och så less jag kan bli

Även idag är det sommarväder, helt otroligt hur varmt det är isolen. Så jag och Lilly håller oss mestadels inomhus, har varit på en kortare promenad, men det var så himla varmt så vi gick hem igen..

Och åter till detta med solskyddsfaktor, fick några kommentarer (mest anonyma som vanligt), där dom berättar vackert för mig att det finns kemikalier i solskyddsfaktorer och man ska in ge det till barn under ett år och vissan kan göras lång. Med lite sunt förnuft tar man sig ganska långt enligt mig, för det första så är det inte sol 365dagar per år, speciellt inte här i norrbotten. Dom få gånger jag vistas ute i solen och har Lilly i vagnet så väljer jag att smörja in henne och ha henne i skuggan, tar jag på henne långärmat så svettas hon ihjäl och jag garderar mig hellre och smörjer in hennes armar och ben IFALL dom kommer i solen. Jag gör inte detta varje dag, inte ens varje vecka. Utan när jag misstänker att hon kan utsättas för sol. Precis som jag skrev innan så skullejag aldrig utsätta Lilly för solens strålar med mening, men ibland är det oundvikligt och jag talar nog för dom flesta föräldrar när jag säger att ingen vill vara inomhus varje dag. Som sagt, sunt förnuft funkar för det mesta och måtta med allting. och angående vad bvc säger så kan jag säga att efter mina sex månader som förälder så vet bvc i princip ingenting om nånting och då spelar det ingen roll om jag har ett prematurbarn eller inte. Dom kan i princip aldrig ge mina frågor ett svar.. Så jag bryr mig oftast inte om bvc utan frågar våran läkare på sunderbyns sjukhus om det är något jag undrar över, för varje gång bvc gnällt på något så säger våran läkare helt tvärtom. Men det finns säkert bvc som är väldigt kunniga i sina områden också, men jag litar mer på en barnläkare än en bvc sköterska..

Och att prata om kemikalier är nog inte helt rätt heller, titta bara vad alla våtservetter, salvor och allt annat vi utsätter våra barn för innehåller. Inte för att tala om alla avgaser och liknande.. Jag tänker inte ta upp detta mer då det inte finns något att disskutera, jag gör som jag känner är bäst i våran situation och andra gör som dom känner är rätt. Många andra föräldrar gör val som jag inte skulle gjort. Så är det, har alltid varit och kommer alltid vara..



Kommentarer
Riccie - Mamma till Lykke 6månader

Å hjälp, har folk inget bättre för sig? Hade inte en susning om att man "inte ska" ha solskyddsfaktor på barn!?! Å med tanke på bilden ja la på Lykke på bloggen häromdagen är det väl bara en tidsfråga innan dom är på mig me xP
Det står ju att dom är för barn, ja då skall väl barn kunna ha dom oxå? Då tror jag att de e bättre med solskyddsfaktor dom få dagarna än att riskera att barnet bränner sig i solen, de måste ju ändå vara värre? Å ha dom klädda i heltäckande kläder, då svettas dom ju ihjäl! Nä vet du vad.. Folk..

2013-05-29 @ 17:49:56
URL: http://knoddensmamma.blogg.se
Sandra

Har också hört att man inte ska smörja. Men jag pratade med min BVC och hon sa att hellre att man smörjer än inte, för barn som utsätts för solens strålar och inte har solskydd löper mycket större risk att få hudcancer.
Min dotter svettas också ihjäl om hon har helt täckande kläder, så jag smörjer också när vi går ut och det är sol. Sen solskydd på vagnen också =)

2013-05-29 @ 17:52:31
URL: http://sandragrundin.vimedbarn.se
Amanda

Åh vad jag håller med dig om detta. Vissa missbrukar ju tex våtservetter, jag själv använder dem bara när jag inte kommer åt vatten.
Dock känner jag att Lucas ändå är för ung för solskydd, hade han varit som Lilly så hade jag lätt gjort som du. Inga tvivel. ;)

2013-05-29 @ 18:27:14
URL: http://amandiii.blogg.se
Angelica

hejja va bra du är, jag kommer förmodligen också använda solskyddsfaktor ;) Men läste på oktobergruppen på Facebook tror jag det var att hälsokost hade någon solskyddsfaktor som inte hade alla dom där kemikalierna. Om man vill vara super präktig kan man ju alltid försöka leta på något sådant. Men jag smörjer också hellre med vanlig än utsätter lillan för hudcancer risk ;D

2013-05-29 @ 19:18:27
URL: http://mammangelica.blogg.se
Häxan

Vad alla verkar missa är ju att vi Nordbor har brist på D-vitamin som kommer från just solen ... och allt är väl ändå bättre än att bränna det stackars barnet!?
För det finns faktiskt tillfällen när du inte kan hindra att de befinner sig i solen....
Jag hade som sagt en rödhårig över superkänslig unge som helst ville vara ute.... i solen ... utan kläder....
Tunna kläder... bla ha bla ha...
Håller helt med dig Johanna!!
Sunt förnuft i första hand.

2013-05-29 @ 19:43:10
Angelica

http://www.apotea.se/eco-cosmetics-solkr%C3%A4m-spf-50-baby-och-kids

Sådär nu har jag hittat den :P Men det kostar att ligga på topp ;D

2013-05-29 @ 20:25:09
URL: http://mammangelica.blogg.se
Natalie

Åh, jag håller med dig 100% . All annan skit man utsätter barnen för hela tiden och så tror folk att SOLKRÄM är typ dödligt. Jag har också smörjt in Valle ett par gånger de dagar när det var strålande sol och var ute. För som sagt, i vagnen kommer det in sol hur man än gör. Och även om de är i skuggan så tar ju solens strålar på huden i alla fall.

Sunt förnuft trodde jag alla hade, och även respekt nog att inte ifrågasätta någons föräldraskap, men folk ska veta så mycket hela tiden och alltid ha rätt.

Jag gör som du :) Har samma sorts solkräm också förresten :P

2013-05-29 @ 21:32:21
URL: http://www.mynameiswhatever.blogspot.se
Alisa ❤ Amor Vincit Omnia

Nathan har problem med mineraliseringen av skelettet så han får kalcium & fosfat & för att kroppen ska uppta det bättre behöver han D vitamin, han tar redan 10 droppar D vitamin vilket är mer än "vanliga" barn får. Så för honom är det gynnsamt att vistas ute i solen. Han är väldigt varm av sig & jag kan inte ha långärmat, knappt byxor, för då svettas han och är missnöjd. Så ja, vi skulle oxå smörja in honom när han väl är väldigt utsatt för farliga solstrålar. Sund förnuft som du säger. Och för övrigt tycker jag att alla ANDRA kan ge fan i att lägga sig i vad och hur man är med SITT barn! Och jag håller så med om BVC, jag har inte heller någon bra erfarenhet av BVC och vänder mig till min väninna som är neosyster som tog hand om Nathan, eller hans läkare.

2013-05-30 @ 09:01:33
URL: http://alisagonzalez.se
sofie

tycker det är trist att man inte kan få kommentera ditt inlägg om solskyddsfaktor (som är ett sånt hett diskuterat ämne just nu) utan att det ska låta som att jag/vi som kommenterade sa till dig att du gjorde fel som använde solskydd på Lilly. självklart gör alla föräldrar som deras magkänsla säger, en del vill använda solskydd o en del vill inte. tycker att alla har lika stor rätt att göra precis som dom vill eftersom det är ens eget barn o ingen annans..
tråkigt bara att du framställer det i nästa inlägg att du i princip blev påhoppad av anonyma läsare, vilket jag har svårt att förstå eftersom du fick 4 kommentarer o EN av dom var anonym. jag skrev både mitt namn o min mailadress så jag har ingenting att dölja. alla har rätt till en åsikt utan att det ska framställas som att man är sämre än någon annan. sunt förnuft o magkänsla kommer man väldigt långt på, även fast förnuftet o magkänslan är olika från förälder till förälder.

Svar: Nu är det faktiskt så att jag inte publicerar alla mina kommentarer som jag får då många åker bort just pga av att jag tycker dom är otrevliga och påhoppande. Självklart har alla rätt till sin egen åsikt, men tyvärr kan inte alla acceptera detta och får det att låta som att jag förstör mitt barn för att jag ger henne solskyddsfaktor.
Johanna

2013-05-31 @ 20:11:18
Emelie

Självklart gör vi som föräldrar alltid det som vi tycker är bäst för våra barn, vi försöker ju inte göra dom illa. Att ens folk orkar kommentera sånt där. Det finns så mycket regler idag vad man ska och inte göra och om man hade följt alla dessa till punkt o pricka kan jag lova att varenda barn hade varit allergiska och överkänsliga mot allt!

2013-06-03 @ 12:53:03
URL: http://www.emelieelina.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0