En tanke slog mig

En tanke slog mig.. Förra veckan vägde Lilly 3200gram och är två månader. 3200 är en ganska normal siffra för en nyfödd bebis. Många väger mer också, jag som tycker Lilly är stor nu och sen komma på att nyfödda är den här storleken. Hur får man ut dom?! Lilly vägde 1720gram när hon föddes, gick ner till 1600 och jag tyckte det var nog stort för att ha rymts i en mage. Hur rymmer man en bebis som väger 4.5kilo ?!
Hur stora var era barn när dom föddes?
 
Jag har sparat en prematurblöja (1-2kg), ska bli roligt att jämföra med hennes blöjor hon har nu, han glömmer så fort hur liten hon verkligen var. När jag tittar på bilder så ser man så tydligt på hennes ben och armar att hon inte hade det där "bebishullet" som annars spädbarn har.
 
Första veckan på avd 56
 
/Måste bara få understryka att jag inte har något emot att få tips, vilket jag även nämt tidigare i ett inlägg. Tips tar jag tacksamt emot, det jag inte gillar är när folk tror sig veta allting bättre än mig och tror sig känna mitt barn bäst och veta vad den vill./


Kommentarer
Anna

Levi vägde 3600 g och var 54 cm lång, Lilly vägde 3555 g och där visade måttbandet 53 cm. Rätt lika med andra ord!

Svar: Jo det var himla lika, dom var långa båda två också. Lilly var 44cm när hon föddes ;)
Johanna

2013-01-21 @ 07:18:35
URL: http://attiotrenollettnollfem.blogg.se
Frida "Titti" - Blivande mamma

Kul att du sparat Lillys första blöja, kul att kunna jämföra hur liten hon var och hur mycket som hon har vuxit :)

Svar: Jo det ska bli himla roligt, minns när hon började använda prematurblöjorna och dom var för stora, nu när jag tittar på blöjan har jag svårt att förstå hur liten hon faktiskt var :)
Johanna

2013-01-21 @ 07:33:30
URL: http://tittins.blogg.se
sofie

min son Liam vägde 3700 gr och var 49 cm lång när han föddes på BF-dagen :) dock fick han problem direkt med att äta ordentligt o gick ner i vikt o vi hamnade också på 56:an i ca 3 veckor. nu är han 7 veckor och väger 4485 gr o är 56 cm, så han växer mer på längden än på hullet ;P

2013-01-21 @ 08:38:15
Lovisa

Hej!
Ringen är från alskadebarn.se
De har massa fint! :)

Svar: åh då ska jag kolla in den sidan, tyckte ringen var hur snygg som helst!
Johanna

2013-01-21 @ 09:37:58
URL: http://avebbalovisa.blogspot.com
Lovisa

Och för att svara på ditt blogginlägg här.
Min dotter vägde 3840g när hon föddes i v.41+5

2013-01-21 @ 09:39:47
URL: http://avebbalovisa.blogspot.com
Sofia

Alicia vägde 2920 g när hon föddes. Vi fick oxå ligga på avd 56 en vecka när hon föddes, nu när jag sett dina bilder ser jag att vi stött på varandra i köket typ varje dag:) har ju följt din blogg sedan i höstas. Kul att se att Lilly växer o frodas, men trist med nätterna. Alicia blev två månader igår o vägde 4170 g för två v sedan. Ska väga henne imorgon på BVC.

Svar: Jaha! Men vad lustigt, jag minns dock att jag såg en bebis som hette Alicia när vi var på 56;an, enda anledningen till att jag minns det är för att det var ett av namnen vi hade som förslag innan det blev Lilly :) Men kul att hon växer och blir större, tiden går så himla fort bara :)
Johanna

2013-01-21 @ 10:14:47
Lina - mamma till Wilma & Wiola

Wilma vägde 3325 å va 49cm lång å Wiola vägde 3365 å va 49cm lång också ..

Svar: Då var dom ungefär samma storlek som det Lilly är nu, känns helt sjukt :P
Johanna

2013-01-21 @ 10:15:59
URL: http://www.liniz.blogg.se
Natalie - Liten i magen <3

Vår "lilla" son har ju inte kommit än. Men det ska bli spännande att se vad han väger. Tänkt på exakt samma som dig men sen är det ju bara mer "mjukt" på bebisen. Det är ju om dom är bredaxlade det är jobbigt ;)

2013-01-21 @ 10:18:08
URL: http://www.liten2013.wordpress.com
Jennie

Min dotter Julia som föddes 14/12 2012(bf + 15) vägde 3800g. Förlossningen va det häftigaste jag gjort och hade gärna gjort om de idag. Va själv chockad efteråt - hur kom hon ut? Vill tillägga att jag inte sprack och kände mig återställd snabbt.
Tack för en bra blogg. Hälsningar Jennie

Svar: Helt otroligt hur kroppen är gjort och att man sen återhämtar sig så pass snabbt som man gör :)
Johanna

2013-01-21 @ 10:48:18
Lisa, grannen på 17

Vår äldsta son Wille vägde 3805 gram och var 52 cm (född dagen efter BF) och Alvar som föddes 17 dagar efter BF vägde 4750 gram och var 54 cm, lite skillnad från lilla Lilly alltså :-) kan inte ens föreställa mig känslan av att hålla i en så liten bebis när man själv bara fått stora bebisar! Vilken blöjstorlek har ni på Lilly nu? Vi har nämligen typ ett helt paket med Libero strl 1 och 2 som vi aldrig hann använda till Alvar... :-) tänkte att vi kan kika förbi med dem ifall det är nåt ni har användning för!

Svar: Ja det är ju som tre Lilly, minns att Andreas sa att han träffat din sambo och han berättade att bebisen vägde 4700 och jag tänkte direkt att det måste ju vara en jättebebis i jämförelse med Lilly. Lilly använder nr1 än och kommer nog göra det nått paket till som det ser ut. Ja men jättegärna om ni inte använder det :) Vi bor ju inte så långt ifrån varandra ;)
Johanna

2013-01-21 @ 13:49:10
URL: http://Wisteria.blogg.se
Johanna

Så liten och söt. Eddie vägde 3480g och var 49,5cm lång. Det gick att få ut honom också : )

Svar: Då var han nästan lika stor som Lilly är nu, svårt att förstå att man ska klämma ut en i den storleken när man tittar på Lilly :)
Johanna

2013-01-21 @ 14:24:24
URL: http://thepeachylifeofjo.blogspot.com
Tessan

min lille pojke vägde 3010 g, inte så mycket men var tufft att klämma ut ändå, haha ;)

Svar: Ja det kan jag tro, det är ju ändå 3kilo som ska ta sig ut :)
Johanna

2013-01-21 @ 14:49:54
URL: http://www.mhiloy.blogspot.com
Anna Ranvide

Jag bär på en bebis som de i vecka 37 uppskattade väga 3800gr. Idag (vecka 37+6) har jag ett SF mått på 39 cm! Det är trångt och det där med hur han ska komma ut är en bra fråga. Ska bli intressant att se hur mycket han väger när han kommer ut.

2013-01-21 @ 17:02:05
URL: http://pinkmum.blogg.se/
Riccie - Mamma till Lykke 7 veckor

Lykke vägde 3750g om ja inte minns fel och var 51cm. Nu är hon snart uppe i 5kg och jag har svårt att förstå att de finns barn som väger "såhär mycket" när dom föds!! hur får dom plats lixom??!!

Sen en fråga som du inte behöver svara på om du inte vill! När Lilly var nyfödd och sondmatades, var det med ersättning, donerad bröstmjölk eller lyckades du få igång din "produktion" även fast de va så tidigt? Jag tänker på de första dagarna.
Är nämligen lite nyfiken på vilka barn det är som får donerad mjölk då en vän födde 4 veckor för tidigt men han fick ersättning och inte donerad mjölk.

Kramar Riccie

Svar: Ja det är helt otroligt att dom faktiskt har rymts i magen, fastän Lilly var liten så förstår jag inte alls hur hon fick plats :P
Jag fick igång min mjölk dagen efter Lilly föddes (fredagen), dock rann den inte riktigt till förrens lördagen. Så torsdagen fick hon donerad mjölk och fredag och lördag fick hon min mjölk och donerad. Sen fick hon bara min mjölk, så man kan säga tre dagar fick hon donerad bröstmjölk. Dom frågade oss om vi gick med på att ge donerad mjölk, annars hade dom gett ersättning. Låter konstigt att dom gav ersättning när bebisen var för tidigt född.
Johanna

2013-01-21 @ 17:59:34
URL: http://knoddensmamma.blogg.se
louise

Emil vägde 3310g och var 50cm lång. Tyckte de va kul för då jag föddes vägde jag 3330 och var 50 lång :-) emil föddes iallafall fyra dagar innan bf genom igångsättning, jag hade fått havandeskapsförgiftning :-/

2013-01-22 @ 15:21:43
URL: http://louiseochjon.blogg.se
Mella - Mamma till Amandus!

Amandus vägde 3455g och va 50 cm lång, sen gick han ner väldigt mkt till 2800g men 2 veckor senare väger han 3470 g och är 52,5 cm. Gick allt att få ut han :)

2013-01-22 @ 18:50:38
URL: http://mellapersson.blogg.se
Anna

Moa vägde 995 g och var 35 lång när hon föddes i v 28.
När hon var 35 graviditetsveckor och vägde 2 kg fick vi åka hem ned henne. Då tyckte vi att hon var jättestor! På sitt bf-datum vägde hon kring 3,5 och jag kunde inte begripa hur det hade gått till in jag skulle fött henne fullgången.. :)

Ang. Donerad bröstmjölk.. När bäbis föds för tidigt klarar inte magen ersättning. Nånstans i v. 33, 34 är magen redo och man får sluta med bankmjölk och gå över till ersättning. :)

2013-01-25 @ 09:47:56
URL: http://www.wockatzmirakel.blogspot.com
EN MÖLNBOBOS LIV - MAMMA TILL MELVIN OCH FELIX

Melvin vägde 1715 och gick ner till 1560 har jag för mig. Han kom med kejsarsnitt.

Felix vägde 3034 och gick ner till 2760.

Jag har också sparat en prematurblöja och alla Melvins kläder i stl 40-48. Det var tur det för Felix kunde ha Melvins stl 44 kläder från HM när han föddes.

2013-04-07 @ 12:50:59
URL: http://www.annakarlsson.se/blogg/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0