Amning - Ett laddat ämne

Att amning var ett laddat ämne var något jag visste redan innan jag fick barn. Men att människor skulle ställa så fruktansvärt dumma frågor och bry sig, det trodde jag faktiskt inte om mänskligheten. Att människor i min närvaro, sambo, familj och bvc frågar hur det går med amning är helt förståeligt, det är bvcs jobb att fråga hur det går och ge tips. Men när människor jag knappt känner, sådana som man bara hälsar på inne på konsum i vanliga fall börjar ställa korkade frågor så som:
"Jaha, har du nog med mjölk." Allvarligt, vad har du med det att göra och spelar det för någon roll för dig?! Vill du ha en skvätt till kaffet eller?
"Blir hon inte hungrig när du helammar" Jag brukar bara svara att Ja det blir hon, men då ammar jag. Ibland hoppas jag att dom förstår hur dum fråga det är.
 
Jag ammar min dotter, har tänkt helamma henne till sex månaders ålder om allting flyter på bra, därefter tänker jag fortsätta amma men även börja ge henne mat. Det är mitt val och jag ser inte ner på människor som inte kan eller vill amma, men för mig är det bara en självklarhet att amma om det funkar, det är enkelt då man alltid har med sig maten i rätt temp, det är mysigt (när man får igång det på riktigt) och framförallt så är det bra för barnet med bröstmjölk. Vi har bröst och bröstmjölk av en anledning, sedan att endel har oturen att inte kunna amma eller gör valet att ge ersättning, det får stå för dom och jag sörjer med alla mammor som vill amma men inte får det att fungera.
 
Jag förstår bara inte vad det är som ger folk rätten att ställa dumma och privata frågor när man fått barn, jag har fått kommentarer så som "amma henne inte hela tiden, bröstet ska inte vara som en napp". För det första så ammar jag när Lilly är hungrig, ibland går det någon timma och ibland 20 minuter, sen är amning mer än bara mat, det är närhet och tröst. Jag blir så irriterad på alla moraltanter som ska få det att låta som att dom är amningsexperter och vet vad min dotter vill. endel barn ammar ofta, endel mer sällan, endel mammor vill amma, endel kan inte och andra vill inte.. Jag kan bara tänka mig vilka reaktioner dom som inte ammar får "men herregud, varför inte det".


Kommentarer
Sara - Mamma till Max o bebis i magen (bf 29/12)

Alla lägger sig i så mycket när man precis fått barn och amning är ett väldigt laddat ämne. Tycker inte folk ska fråga om det alls om det inte är så att man själv tar upp ämnet!!

Svar: Håller helt med, tar jag upp ämnet kan vi prata om det, men inte annars. Ingen har ju faktiskt att göra med det.
Johanna

2013-01-02 @ 17:19:54
URL: http://sarasrum.blogg.se
Riccie - Mamma till Lykke 1 månad

folk e bra roliga ibland..! Det är som när dom (folket på konsum som man inte riktigt känner) frågar hur förlossningen gick, om man sprack och hurvida man har ont nu!!? Vilken vettig människa anser sig ha rätten att ställa så privata frågor och få svar på dom?!? nä vet du vad, människor är bra lustiga ibland!

Svar: Håller helt med, sen så förstår jag inte varför dom ens vill veta det. Det spelar väl ingen roll för dom ?!
Johanna

2013-01-02 @ 17:20:38
URL: http://knoddensmamma.blogg.se
Fanny

Jag ammade min dotter tills hon var 4,5-5 månader ungefär.. då fick jag väldigt mycket frågor och kommdentarer både från folk runt omkring och även bvc.. Men det gick inte att amma mer hon började bita och göra illa mig och då blir det inte mysigt nå mer och jag kunde inte slappna av... fick alltid lov att förklara mig vart jag än gick.. jag tycker inte det är okej av bvc att dömma mig så som dom gjorde, dom sa hela tiden att ja men dom kan lära sig att inte bita och det är bättre att amma men ersättning går ju det oxå.. Jag känner väl min kropp bäst anser jag och jag hade ju i princip amma henne i de 6 månader som är rekomendationerna.. vänner och bekanta förstod mitt dilemma när jag förklarade mig, men jag tycker inte man ska behöva förklara nånting.. Okej att man får frågan jaha har du slutat amma? Men när dom fått svaret : ja det har jag så behöver man väl inte fråga något mer.. Jag tycker det är upp till var och en att känna av vad som passar bäst för en själv och bebisen...

Svar: håller med dig fullständigt, du känner din kropp bäst och så även ditt barn. Man ammar så länge man själv känner att det fungerar, för amingen ska inte bli något som blir jobbigt och gör ont, det ska vara något bra och inte ångestladdat. Varken en själv eller bebisen mår bra av att mamman har det jobbigt med amning.
Johanna

2013-01-02 @ 18:06:34
Johanna

Ja det är ett väldigt laddat ämne. Finns så många som tycker och tänker så mycket om det fast de inte har med saken att göra.. Själv fick jag inte igång amningen så vi kör flaska. När man säger att man inte ammar så ser man på vissa vad de tycker utan att de säger något. Själv så har jag inte gått och grämt mig över det utan tycker det viktigaste är att Eddie är nöjd och att han växer. Klart jag velat amma men nu gick det tyvärr inte den här gången.

Svar: Precis! Och du har helt rätt inställning, det viktigaste är ju att barnet får i sig mat och växer :) Tråkigt att folk ska bry sig och lägga sig i saker dom faktiskt inte har något att göra med.
Johanna

2013-01-02 @ 18:09:31
URL: http://thepeachylifeofjo.blogspot.com
Therese

Så sant! Har även fått höra "blev hon verkligen mätt nu" när Leila ammat en kort stund och sedan inte vill ha mer. Som att jag väljer att ge mitt barn för lite mat.. och personen som sagt det flera gånger vet att hon i snitt går upp 250g/veckan och ligger högt på både längd och viktkurvan. Så hon får verkligen inte för lite mat.

Svar: Jo det har jag också fått höra, jag brukar svara "det är svåra tider nu, så vi får spara in". Kanske förstår dom min ironi, kanske inte. Vilket som så bryr jag mig inte.. Det är precis som du säger, tror dom att man väljer att ge sitt barn för lite mat ?!
Johanna

2013-01-02 @ 18:23:21
URL: http://tisskisset.blogg.se
Mathilda

Folk är hopplösa och ibland är det svårt att inte lyssna och ta åt sig. Men man får ändå försöka att tänka bort dom. Kör ditt eget race och stå på dig, du vet vad som är bäst för er. Och som du säger, det har inte dom med att göra!

Sarah - BF 130210

Tänker precis lika som du. Nu är inte min skrutta ute ännu så vi får väl se om amningen fungerar, men förhoppningsvis så gör den det och då vill jag helamma i 6 månader. Men redan är det folk som säger "men vid 4 månader vill vi ju ge henne lite smaaakisar"... Jaha, men det vill inte jag. Väldigt svårt att acceptera tydligen... ;)

Svar: Jo jag har fått samma reaktioner, endel har svårt att förstå att man inte vill precis som dom alla gånger.
Johanna

2013-01-02 @ 23:40:36
URL: http://sarahclasson.blogg.se
Mli - Husägare & blivande mamma ♥

Åh vad jag kommer bli less om folk som inte har med saken att göra börjar lägga sig i! Förstår verkligen din frustration.

Min första spontana tanke är att det går väl inte att ge bröstet för ofta, "man ska inte använda det som napp?" Omöjligt att skämma bort sitt barn med för mycket kärlek och närhet! Tur du inte tar åt dig.

2013-01-03 @ 15:10:46
URL: http://idamli.blogg.se
Kajsa

Jag har valt att inte amma, vill inte. Får fruktansvärt korkade kommentarer och folk som nästan försöker övertala mig till att amma! Idioter, inte deras barn eller bröst.
Förstår din frustration.

Svar: Tyvärr så anade jag nästan att du skulle få det. Riktigt sjukt att folk ska bry sig i ditt val, det är helt och håller upp till var och en vad dom väljer att göra och jag tycker inte att nån har med det att göra!
Johanna

2013-01-06 @ 08:29:42
URL: http://mammakajsa.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0