Sömnproblem

Det enda som duger för Lilly är att sova i famnen eller tätt bredvid. Aldrig själv, förutom när vi åker bil. Somnar hon i famnen så går det inte flytta henne för då vaknar hon och har ingen tanke på att somna om. Vet faktiskt inte hur jag ska lyckas få henne att sova själv, om så för bara ett tag. Nåja, det kommer väl det med. Det är bara så svårt att själv få någon sömn när man har en bebis i famnen. Och tro mig, jag har provat försökasöva henne i vagnen, spjälsängen, våran säng, soffan, ja överallt! Det har hänt typ tre gånger att hon somnat bredvid mig i soffan och jag har kunnat smyga mig upp utan att hon vaknat, tror hon har en inbyggd sensor som känner av när jag är mer än tre meter bort;) Ja det är tur hon är underbar iallafall, det kommer ju faktiskt en dag då hon inte vill sova med mamma och pappa längre så man får nog ta vara på den här tiden:)

Sover era små bebisar själva?



Kommentarer
My

Du har säkert provat det mesta, men om inte du har provat det så kan jag tipsa om att låta henne somna i famnen med en filt runt sig. Då blir det kanske inte en chock när man lägger ifrån sig henne. Tänkte på kylan alltså. Det går ju också att ta en varm vetekudde och prova värma upp hennes säng och lägga henne där, det funkar för vissa bebisar. Men lycka till. Som du säger, så får man försöka ta vara på den första tiden trots att man ibland kan bli lite tokig på deras sömnvanor ;)

2013-02-03 @ 04:15:05
URL: http://myjernkrok.blogg.se
Mathilda

Min lille somnar gott nära mig och sen kan jag oftast smyga bort. Lycka till och med tanke på hur fort tiden går så får man njuta medan de är små :)

Johanna

Vi har haft turen att Eddie kunnat sova själv sen han föddes förutom en kort period precis i början. Tänkte också tipsa att man kan värma upp platsen hon ska sova på med en vetekudde. Har ni provat babynest? Hoppas ni kommer på ett sätt som funkar, sömn behöver man : )

2013-02-03 @ 09:30:34
URL: http://thepeachylifeofjo.blogspot.com
Anonym

Min första tanke var den samma som ovanstående har skrivit..att linda in henne i ngt typ en filt så tror hon att hon ligger kvar i famnen....svårt det där men vet att jag gjorde nå liknanade då mitt barn oxå vägrade att sova.Å d funkade till viss del iaf.

2013-02-03 @ 09:33:55
Riccie - Mamma till Lykke 8 veckor

Lykke var likadan förut. Sov gott när hon låg i famnen och så fort man la ner henne så vakna hon och undra va sjutton vi pyssla med! Så jag har kört lite stegvis sådär kan man säga. Men mest har projektet pågått på kvällen. Men hur som, när vi var hos mamma och inte hade hennes säng så använda jag vagnen till henne på dagarna och om jag la ner henne där när det var ordentligt ombonat så hon låg lite trångt ja då kunde hon sova vidare, jag förstökte då alltid "återskapa" armen hon låg på så hon fortsatte sova i samma ställning det brukade hjälpa.

Sen på natten så började jag med att amma henne liggandes på sidan för då var hon ju väldigt nära och kunde somna och fortsatte sova brevid mig under natten även om det blev ett litet glapp.
Sen så har vi gått över till babyneste i sängen för att jag ska få mer frihet om nätterna. Då började jag med att amma henne på samma vis i det, japp jag låg och mosade ena kanten.. Men då somnade hon och märkte på så vis inte när jag flytta på mig.
Nu har jag några kvällar lagt ner henne där när hon somnat på mig, släckt fort som sjutton och bara lagt mig bredvid så hon märker att jag är där men inte ser mitt ansikte direkt. Då brukar hon ofta vakna lite men då låter jag henne vara och efter att hon bökat runt en stund så brukar hon somna om!

Nästa projekt blir att flytta nästet till hennes säng och se om jag kan få henne att sova där!
Tror stenhårt på att ta allt stegvis så dom får en chans att vänja sig =)

Oj nu blev de visst en novell här..! xP
Kramar

2013-02-03 @ 10:16:28
URL: http://knoddensmamma.blogg.se
Riccie - Mamma till Lykke 8 veckor

Ja just de! (svårt att tro att jag glömde nått i novellen.. =P)
Igår hörde jag om att de finns dom som lägger ner en påslagen eltandborste i barnets säng för att ljudet och vibrationerna av den tydligen skall vara sövande!?!?! Jag har aldrig testat men kanske värt ett försök! =)

2013-02-03 @ 10:17:51
URL: http://knoddensmamma.blogg.se
Josephine

Har precis samma problem som er. Går inte under några omständigheter lägga ner honom för att sova själv nånstans. Annat än i vagnen på promenad eller i bilstolen. Och då vaknar han bara vi närmar oss vår ytterdörr! Väldigt märkligt! :D Somnar bara om han får ligga precis intill och ha bröstet i munnen...

2013-02-03 @ 10:55:53
URL: http://Mammajosephine.blogg.se
Anonym

Med våran är det och har alltid varit tvärtom

2013-02-03 @ 11:01:38
Anonym

Om du inte redan provat det så kan det funka under dan att ha bärsele eller bärsjal. Då får man ju händerna fria iallafall :)

2013-02-03 @ 12:11:15
Tessan

Våran lille sover ganska ofta själv faktiskt. Ibland vaknar han efter att han somnat i famnen eller brevid mig om jag lägger ifrån mig honom, men lika ofta så lyckas jag lägga honom i nestet eller smita ifrån sängen & han sover vidare. Är väldigt olika :)
Hoppas det går lite lättare för er om ett tag, kan ju vara skönt att slippa ha bebis som ett plåster på sig exakt hela tiden ;)

2013-02-03 @ 14:50:27
URL: http://www.mhiloy.blogspot.com
Sara - Mamma till Max o nyfödda Ebba

Ebba sover i babynest. Somnar i famnen och så har jag lagt en varmvetekudde i nestet med hennes filt på. Tar bort den strax innan jag lägger ner henne så det är varmt och skönt och så lägger jag filten över henne.

2013-02-03 @ 14:55:50
URL: http://sarasrum.blogg.se
Sofia

Alicia sover precis som Lilly bara på mig, har testat allt från babynest till att linda in henne i en filt, värma hennes plats med vetekudde men när hon tappar kontakten med mig är hon klarvaken inom 30 sek. Hon sover i bilen o när man går med vagnen men vaknar oftast när den stannar. En av tio ggr sover hon kanske upp till en timme när vi är tillbaka från promenaden, jag öppnar bara upp kläderna o tar försiktigt av mössan så får hon sova.

Svar: precis samma här, råkar hon fortsätta sova när vi kommer in från en barnvagnstur eller en tur ute med bilen så öppnar jag bara overallen och tar av mössan. Då kanske hon sover 20minuter extra :)
Johanna

2013-02-03 @ 18:07:46
Anna

Leo var så när han var nyfödd, fick då tipset att göra det trångt i sängen genom att rulla filtar som sargar så att set blir trångt och enligt honom mysigt för det funkade

2013-02-03 @ 18:47:50


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0