Twinrik

Nu är jag hemma, har just ätit mig lite middag och lagt mig på sängen..
På jobbet blev vi erbjudna Twinrix, som är mot hepatit A & B, man tar tre sprutor och sen har man ett långtidsskydd.
Jag som då är livrädd för sprutor i alla dess former, eller egentligen nålen, tvekade faktiskt inte det minsta om jag skulle våga mig på det..
På mitt jobb känns det väldigt bra att vaccinera sig mot det, speciellt när jobbet bjuder på det..

Och för er som inte vet vad hepatit A & B är:

Hepatit A är ett virus som kan finnas i förorenat vatten och i rå eller otillräckligt tillagad mat, till exempel skaldjur eller grönsaker. Den som drabbas av hepatit A-smitta kan sedan lätt föra smittan vidare genom exempelvis dålig handhygien vid toalettbesök.

Hepatit B smittar främst via blod och sexuella kontakter. Senare tids forskning pekar på att sjukdomen även kan smitta via saliv. De flesta infektioner läker ut, men ett betydande antal övergår i ett kroniskt tillstånd, där man ofta förblir smittsam. Speciella risksituationer är oskyddat sex, piercing, tatuering och akupunktur. Men även lokal akutsjukvård räknas hit.

Mer info hittar ni på twinrix.se


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0