Snart dags för val

Mina vänner det är snart dags för val, nånting väldigt viktigt och nu har vi tillfälle att försöka förändra och få det till det bättre. Kom inte och säg att ni inte ska rösta (ni som har rösträtt vill säga), röstar ni inte, får ni heller inte klaga på hur vårat samhälle ser ut.. Vet ni inte vad ni ska rösta kan ni rösta blankt eller nej, se för tusan till att rösta rätt!
Det här handlar trots allt om våran framtid, så dom minuterna av erat liv kan ni ju offra och ta reda på fakta om partierna och sedan ta eran vackra valsedel och rösta :)

Ni får rösta på vad ni vill, men röstar ni fel måste jag nog slå en spik genom foten på er.

Jag vet vad jag ska rösta, vet ni ?

Bara för att inte ens 50% av dom som läser min blogg har någon som helst aning om politik, ni vet säkert inte ens vem våran statsminister är eller vad något parti står för, så då tänkte jag dela med mig av fakta som aftonbladet publicerade för ett tag sedan, dock har jag inte tagit med allting utan bara det som är lite mera intressant för många av er och ni kan läsa hela artikeln hära! Kom ihåg att jag lägger intte bara upp saker som är bra, utan mycke tycker jag är skit som dom ska göra.

Jag skippar min egen åsikt för det kan bli så våldsamt då, jag ska rösta rött är det enda jag orkar berätta. PUNKT!


Det här är lite av vad alliansen vill:
införa lärlingsprovanställning
Halvera arbetsgivaravgiften för ungdomar
Höja rätten att kvarstå i anställning från 67års ålder till 69år
höja studielånet med 500kr i månaden
införa betyg från årskurs sex
Införa en lex Sarah i skolan – skyldighet att anmäla missförhållanden
Öka antalet undervisningstimmar i skolans lägre årskurser
Höja skatten på alkohol och tobak
Införa en miljöbilspremie på 40 000 kronor per bil för de bilar som släpper ut allra minst koldioxid
Satsa på att förkorta väntetiderna vid akutsjukvård
Utveckla vården i livets slutskede
Skärpa straffen för dem som lagförs för flera brott samtidigt
Skärpa straffen för dem som köper sex av en person som är utsatt för människohandel eller på anant sätt är särkilt utsatt
Korta utredningstiderna för de brott där barn och ungdomar är offer
Tillföra 500 miljoner kronor per år till svensk idrott
Satsa på att digitalisera biograferna

Det här lite av vad dom rödgröna vill:
sänka tjänstemomen i restaurangbranschen
förändra a-kassan - det ska max kosta 80kr i månaden att vara med och ersättningsnivån ska höjas
införa ett ungdomsavdrag, där hela arbetsgivaravgisten tas bort för den som anställer en arbetslös ungdom
Höja studiebidraget med 400 kronor och studielånet med 200 kronor i månaden
Öka lärartätheten i grundskolan – nio lärare per 100 elever
Sänka maxtaxan i förskolan
Garantera alla barn ska 30 timmar per vecka i förskolan
Sänka skatten för pensionärer
Höja skatten på alkohol
Höja bensinskatten med 49 öre
Ta krafttag för att få bort farliga kemikalier i kläder, leksaker och mat
Förlänga den avgiftsfria tandvården från 19 år till 24 år
Öka antalet kvällsöppna vårdcentraler och hemläkarbilar för äldre
Ersätta polisutbildningen med en högskoleutbildning
Införa fri entré på museer
Satsning på digitalisering av kulturarkiv


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0