Fyfan så sjukt !

Jag sitter fortfarande och pluggar här i min ensamhet i soffan, andreas och baltazar sover sedan ett bra tag tillbaka och jag har gjort mer än hälften. Om jag blir klar snart har jag gjort en hel kurs på en kväll/natt, alltså från början till slut på en kväll.

Jag håller som sagt på med kursen  "människan socialt och kulturellt" och snubblade över könsstympning på kvinnor/flickor och blev rent ut sagt förbannad. usch så hemskt!
så jag varnar känsliga läsare, det är ganska hemskt.
Jag tycker sjukt synd om kvinnorna som måste göra detta.

Det finns olika typer av kvinnlig könsstympning. Ofta handlar det om att skada klitoris, till exempel genom att bränna eller pricka organet med ett vasst föremål. Den vanligaste formen av stympning är att man skär bort toppen av klitoris och även delar av eller hela de inre blygdläpparna. I vissa fall syr man även ihop blygdläpparna och lämnar endast en liten öppning för menstruationsblod och urin. Det kallas för en faraonisk omskärelse, eller infibulation. Den lilla öppningen sitter ofta långt bak, i närheten av ändtarmsöppningen. Det innebär att när kvinnan kissar rinner urinen bakåt, innanför de ihopsydda blygdläpparna, för att sedan komma ut genom öppningen. Denna typ av könsstympning medför risk för infektioner och andra komplikationer, till exempel urinläckage.

Könsstympning utförs oftast på flickor som är mellan fyra och åtta år gamla, men även på yngre barn eller vuxna kvinnor i samband med förlossning.

Omedelbara komplikationer i samband med könsstympning:

  • smärta och smärtchock
  • blödning och blödningschock
  • svårigheter att kissa
  • skador på urinröret eller andra närliggande organ
  • infektioner och blodförgiftning
  • psykisk chock.

Långsiktiga komplikationer efter könsstympning:

  • smärta och värk i underlivet
  • klåda
  • ärrbildningar
  • cystor
  • infektioner
  • svårigheter att kissa
  • urinläckage
  • besvärliga menstruationer
  • svårigheter att bli gravid
  • problem vid förlossning
  • smärta och svårighet att njuta av sex
  • psykiska problem.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0